Fehérjék

A fehérjéket a zsírokhoz hasonlóan állati és növényi eredetű fehérjeforrásokban is megtalálhatjuk. Az állati eredetű fehérjeforrások igen értékesek és körülbelül hasonló mennyiségben vannak jelen a különböző húsfajtákban. Egyéni ízlésünk mellett, választáskor vegyük figyelembe az adott húsféle zsírtartalmát is és lehetőség szerint többségében válaszuk az alacsonyabb zsírtartalmúakat, mint a csirke, pulyka, őz, szarvas, nyúl, tőkehal, lepényhal, busa.

A feldolgozott húskészítmények fogyasztását azonban érdemes minimalizálni, mivel ezek általában jóval magasabb zsír, koleszterin és só tartalommal rendelkeznek, mint az előzőleg említett húsfélék. Ilyen húskészítmények a májkrémek, pástétomok, kolbászok, hurkák, felvágottak, szalámik. Értékes, bár a húsoknál kisebb mennyiségű fehérjét tartalmaz a tojás is, melynek azonban túlzott, napi rendszerességgel történő fogyasztása nem ajánlott.

A növényi eredetű fehérjeforrások közül egyedül a szója számít teljes értékűnek, vagyis tartalmazza a szervezet számára szükséges esszenciális aminosavakat. Éppen ezért vegetariánus, vagy vegán étkezés során a legjobban felhasználható, a húsok fogyasztásából bevitt fehérje helyettesítésére. A többi növényi eredetű fehérjeforrás kizárólagos fogyasztása (pl.: szárazhüvelyesek, gabonafélék) komoly körültekintést igényel az étrend összeállítása során. A különböző alapanyagok tudatos párosításával tudjuk a megfelelő fehérjéket biztosítani a szervezet számára, elkerülve ezzel a lehetséges hiánybetegségeket.

Recent Posts
Ideológiák, vallás, intimitás

2018. szeptember 11, kedd

Minta étrend- 2000 kcal

2018. szeptember 11, kedd

Túrós szendvics újhagymával

2018. szeptember 11, kedd

Tanévkezdésről, egészségesen!

2018. augusztus 22, szerda

Hogyan változol?

2018. augusztus 7, kedd

Kategóriák