Ha akciós, jobban esik az egészségtelen?

A szupermarketek akciói az egészségtelen ételek eladásának kedveznek – derül ki egy friss kutatásból. Szakértők szerint az állhat a jelenség hátterében, hogy a fagyasztott készételek tartósságuk miatt jobban felhalmozhatók.

A vizsgálat során sikerült kimutatni, hogy noha az üzletek egyenlő arányban hirdetnek egészséges és egészségtelen élelmiszereket, az emberek mégis inkább utóbbiak közül vásárolnak többet. Amikor tizedével nőtt az akciók száma, 35 százalékkal emelkedett az egészségtelen termékek eladása, s mindössze 20 százalékkal az egészségeseké.

A közhiedelemmel ellentétben pedig inkább a jobb anyagi háttérrel rendelkezők használják ki az akciókat, mintsem a hátrányos helyzetűek. Ez alighanem annak tudható be, hogy a szegényebbeknek csekélyebb keret áll rendelkezésükre az árucikkek felhalmozására.

A Cambridge-i Egyetem kutatói csaknem 27 000 brit háztartást vontak be a felmérésbe. „Eddig csupán mendemondákból sejtettük, milyen hatást gyakorolnak a leértékelések az emberek étrendjére, tudományos bizonyíték nem állt rendelkezésre” – magyarázta Theresa Marteau. „Kutatásunk során arra voltunk kíváncsiak, hogy a kevésbé egészséges ételeket valóban jobban hirdetik-e, illetve a vásárlók miként reagálnak a kedvezményekre” – tette hozzá a szakértő.

A vizsgálat alkalmával összesen 135 étel- és italkategóriához tartozó 11 000 terméket minősítettek egészségesnek vagy egészségtelennek.

„Sokan azt hiszik, hogy a szupermarketek akciói inkább az egészségtelen ételekre fókuszálnak, de mi nem így találtuk. Eredményeink alapján még így is megoldást jelenthetne, ha korlátoznák az ilyenekre vonatkozó árengedményeket” – tette hozzá Dr. Ryota Nakamura, a University of East Anglia részéről.

medipress.hu