D – vitamin

A kálcium mellett (melynek elősegíti felszívódását) a megfelelő csontképződés elengedhetetlen eleme. Napjainkban újabb és újabb feladatára derül fény, számos az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen folyamatban játszik szerepet. Több vegyület is tartozik ebbe a csoportba, hatását tekintve a legaktívabb, az ultraibolya sugarak hatására a szervezetünkben keletkező D3 – vitamin.

Hiánya okozza gyermek korban az angolkórt, mely a csontok deformitását eredményezi, felnőttek esetében pedig a már kialakult csontrendszerben csontlágyuláshoz vezet. A helyes táplálkozás mellett, a szabad levegőn, napfényben töltött szabadidőnek (de nem a tűző napon töltött időnek) is nagy a jelentősége a kellő D – vitamin ellátottság biztosításában.

Megfelelő mennyiségben, főleg a téli időszakban, nem jutunk hozzá, ezért általában pótlásra van szükség. Emellett különböző gyógyszerek is növelhetik a szükségletet. Legfontosabb D – vitamin forrásaink táplálékok tekintetében a halmájolajok, a tojás, a máj, illetve a tej és tejtermékek. Napjainkban már speciálisan D – vitaminnal dúsított élelmiszerekkel (például margarin) is találkozhatunk a boltokban.

Túlzott bevitel esetén vesekőképződéssel és toxikus tünetek megjelenésével kell számolnunk.

 

Warning: chmod() has been disabled for security reasons in /var/www/dietinfo.hu/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 47