A hasmenés természetes gyógymódjai

A hasmenések leggyakoribb oka a baktériumokkal, kórokozókkal szennyezett ételek fogyasztása, de kiválthatja a betegséget az erősen zsíros, fűszeres, túlságosan nagy mennyiségű táplálék, valamint különféle méreganyagok, amelyek a helytelen tárolás során kerülnek az ételekbe (ételmérgezés).

A gyomorbél hurutok leggyakoribb oka a baktériumokkal, kórokozókkal szennyezett ételek fogyasztása, de kiválthatja a betegséget az erősen zsíros, fűszeres, túlságosan nagy mennyiségű táplálék vagy szeszes ital fogyasztása is, valamint különféle méreganyagok, amelyek a helytelen tárolás során kerülnek az ételekbe. Bármelyik okról is van szó a felsoroltak közül, a tünetek megegyeznek és a panaszok alapján sem lehet minden esetben könnyen megállapítani a kiváltó okot.

Ha a tünetek 2-3 nap alatt sem enyhülnének, vagy véres széklet jelentkezik, minden esetben orvoshoz kell fordulni!

A DIÉTÁZÁS ARANYSZABÁLYAI

Az első napon legfontosabb a koplalás. Hasonlóan az állatokhoz, amikor betegség esetén nem esznek semmit, ebben az esetben is az emésztőrendszer tehermentesítésével lehet a gyógyulást meggyorsítani. Nem is nagyon van étvágy, mert sokszor még az ételre való gondolás is hányingert okoz. Az izgalmi állapotban lévő gyomor- és bélnyálkahártya nem fogadja be még a pépes ételeket sem. Ezzel egyidőben azonban nagyon fontos, hogy elegendő folyadékutánpótlásról gondoskodjunk. Az akár 3-4 liter folyadékot ne egyszerre igyuk, hanem kortyonként, 10-15 percenként kisebb mennyiséget elfogyasztva. Ha ily módon juttatjuk be az elvesztett folyadékot, akkor biztosan nem fogjuk kihányni.

Sokaknak segít az is, ha minél hidegebben iszaogatjuk, kortyonként az italunkat. Nem szabad megvárni, míg a test kiszárad, hanem még a szomjúság megjelenése előtt, rendszeresen inni kell valamit. Nemcsak a víz hiányozhat ilyenkor. A különböző ásványi sók pótlása is fontos feleadat. Elsősorban a konyhasó, de sok kálium és magnézium, valamint több vitamin is kiürülhet ilyenkor. Kortyolgassunk szűrt zöldséglevest, vagy fogyasszunk sós kekszet. Nagyon jól esnek a frissen facsart gyümölcslevek tiszta vízzel higítva. A kálium és magnézium pótlásában játszhatnak fontos szerepet. A legjobb a narancs, a citrom, és az őszibaracklé, valamint a zöldségfélék közül a paradicsomlé.

A második napon a tünetek rendszerint jelentősen javulnak, vagy meg is szünhetnek. Elmúlik a hányás, a görcsök és a hőemelkedés, legfeljebb enyhe hányinger, émelygés, esetleg hasmenés marad viszsza. A beteg közérzete jobb, kezd érdeklődni az ételek, italok iránt. Az táplálkozásban a fokozatosságot és a “többször keveset” elvét kell szem előtt tartani. Mindenképpen kerülni kell a túl zsíros, túl fűszeres ételeket és csak kis mennyiségeket fogyasszunk alkalmanként.

A további napokban egyre többet ehetünk, de azért még néhány napig kíméletes étrendet válasszunk. Az étkezést mindig hagyjuk abba, még mielőtt jóllaknánk. Együnk lassan, rágjunk meg mindent alaposan.

A széklet rendezése házilag
-Almakúra: több napig, esetleg 1 hétig fogyasszunk 1-2 kg almát naponta. Nagyon jó béltisztító hatása van. Főleg hasmenés után az almakúra még hatásosabb, ha sz az almát reszelve fogyasztjuk. Tisztítja a bélrendszert, és ezáltal az egész szervezetet üdíti frissíti.
-Citromkúra: facsarjunk ki 1 citromot (erősebb hasmenés esetén kettőt-hármat). Hígítsuk fel vízzel és igyuk meg 2-3 alkalomra felosztva. A fogak védelmének érdekében szívószállal fogyasszuk! A közhiedelemmel ellentétben nem okoz savproblémát, ugyanis a citrom a szervezeteben lúgosan hat. Kitűnő természetes fertőtlenítő szer.
-Só: a nagy titok a só vízmegkötő képességében rejlik. Megköti a vizet szervezetünkben. Hasmenéses időszakban bátran sózzuk kímélő étkeinket!
-Főtt burgonya: sós vízben főzzük puhára a burgonyát. Alacsony kalóriatartalma miatt kíméli a gyomrot. Addig tartsuk a diétát, míg szilárd nem lesz a székletünk.
-Párolt zöldségek: a párolt zöldségek (főleg a sárgarépa, spárga, zeller, karalábé) nem késztetik a gyomrot erőteljes emésztési munkára. Ebben a nyugalmi állapotban, a belekben öngyógyulási folyamat indul be. Székletünk hamar szilárd lesz.

Minden esetben fontos az alapos rágás! Az emésztés már a szájban elkezdődik, ezzel is segíthetjük az emésztőrendszer munkáját.

Még néhány ötlet
A túl zsíros és cukros ételek szintén irritálhatják a gyomrot, hasmenést váltanak ki.

Igyunk gyógyteákat, válasszuk a cickafark, kamilla, borsmenta, vadsásmag és orbáncfű keverékéből készült teát.

Kerüljük az alkohol minden formáját és a kávét, mert v0zhajtó hatásuk miatt vizet vonnak el a szervezettől.

A hasmenés megszűnte után fogyasszunk joghurtot, tejsavót, vagy keressünk valamilyen probiotikumot, amik segítenek normális bélflóra helyreállításában.

Ha gyakran fordulnak elő hasmenéses időszakok, ki kell zárni, hogy nem-e valamilyen táplálékallergia áll a háttérben!