info@dietinfo.hu
/ Fogyókúra / Miért a vaj?

Miért a vaj?

vaj
fotó-thestar.com

Nem, most nem arról lesz szó, hogy miért vaj, miért nem margarin, hogyan ne vagy hogyan főzzünk olajjal, zsírral…

Mi csak leírjuk, mi miért a vajat választottuk.

Régen a vaj fogyasztása a jólét szimbólumának számított, aztán miután a margarin teret hódított elvesztette jelentőségét- úgy vélték, a vér koleszterinjének megemelkedésében jelentős szerepet játszik.

Hogyan készül: A vajkészítés alapvető eljárása a köpülés, amelynek során a tejzsírt tartalmazó tejszínt illetve tejfölt 10-16 °C közötti hőmérsékleten erős mechanikai hatásnak teszik ki. (A sűrű bivalytejből készülő vaj esetében előfordul, hogy az erős keverés is elegendő – ez a gyakorlat a magyar kultúrterületen elsősorban Erdélyben honos, ott némely vidékeken a tehéntejből készülő vajat is keveréssel állítják elő). Sokféle köpülőedény létezik, de általában közös jellemzőjük, hogy a tejszármazékot tartalmazó edényben a köpülő dugattyúszerű részét függőleges síkban mozgatják, így tartják állandó mozgásban az anyagot. Magyarországon kevésbé elterjedt, de lehetséges a zárt edényben való rázással történő vajkészítés is. A köpülés hatására a tejtermékben a tejzsír részecskéi gömböcskék formájában kicsapódnak, ezt az anyagot szűréssel lehet elválasztani az írótól. Ezt követően a vajból további eljárással választják ki a benne maradt írót, illetve esetleg az eltarthatóság növelése érdekében sózzák.

Hogy miért fontos a szervezetnek?

Nagyon magas energiatartalma van, amelyet a közel 80% -ú zsírtartalmának köszönhet.  Egy zsiradék minőségét a telítettsége és a zsírsavak hossza határozza meg. A tejzsír (az állati eredetű zsiradékokhoz hasonlóan) főleg telített, kisebb mértékben egyszeresen telítetlen, és legkisebb mennyiségben többszörösen telítetlen zsírsavakat (főleg linolsavat) tartalmaz. A vaj telített zsírsavtartalma miatt koleszterinszint-emelő hatású lehet, ezért szív- és keringési megbetegedésben, és cukorbetegségben szenvedők számára inkább az alacsony zsírtartalmú vajkrémek javasolhatók, alkalmanként legfeljebb 10 g- nyi mennyiségben, és nem mindennapi fogyasztásra. Magas az A, E-és D-vitamin tartalma.

Az utóbbi időben kisebb sütésekhez és grillekhez is vajat próbáltunk- nagyon kiemeli az ételek ízét, sokkal finomabb a tojásrántotta és a bundáskenyér is. Konjugált linolsavban gazdag, amely az izomfelépítés mellett az immunrendszer erősítésében is szerepet játszik. Tejfehérje allergiában szendvedőknek a vaj fogyasztása (minden más tejfehérje mellett) tilos!

Nem utolsó sorban nagyon finom is! Keresd a piacon a házi vajat! Nem fogod megbánni!

 

 


Comments are closed.